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This book brings together world-renowned scholars from all over Europe to analyse how successive Europes have been constructed in the wake of the key conflicts of the period: the Cold War and the two World Wars. By regressively tracing Europe's path back to these pivotal moments as part of a unique methodology, Europe's Postwar Periods - 1989, 1945, 1918 reveals the defining characteristics of these postwar periods and integrates the changes that followed 1989 into a more substantial historical perspective.

The author team address the crucial themes in recent European history on a chapter-by-chapter basis that gives comprehensive coverage to the whole of the European region for topics such as borders, states, empires, democracy, justice, markets and futures.

The volume highlights the fact that Europe was made less by wars than is commonly thought, and more by the nature of the settlements – international, national, political, economic and social – that followed the two World Wars and the Cold War. It is an important, innovative text for all students and scholars of 20th-century European history.

This book examines the timely topic of controlling the borders of the European Schengen Area. It considers the state perspective on border regulation, subjecting day-to-day practices of EU visa policy implementation to close analytical scrutiny. The objects of the analysis are three European Member States—France, Belgium, and Italy—that implement EU visa policy in Morocco, a country whose nationals are considered to be a migratory ‘risk’ for the EU. The book focuses on the implementation of EU visa policy in the consulates of Belgium, France and Italy in Casablanca. The empirical research and the comparative perspective make this book distinct. The book uses a ‘comprehensive implementation approach’ by taking account of the local, national and supranational locations of policy-making. It builds on in-depth pioneering fieldwork and a comparative research design that includes those three locations. The research design has determined the evolving of the puzzle and the realizing of the unanticipated: cross-national differences diminish when policy is put into practice. Extensive research into the visa sections of those EU Member States provides highly original material that sheds light on the obscure black box of EU visa policy implementation, therefore contributing to policy studies, migration studies, and studies on the European Union.

Le revue Contemporary European History (Cambridge UP) vient de sortir un numéro spécial table ronde, avec des éclairages d’historiens sur le Brexit, entièrement en open access : http://blog.journals.cambridge.org/…/contemporary-european…/

avec une contribution de Pieter Lagrou, Professeur d'Histoire en Faculté de Philosophie et Sciences sociales - ULB et qui apporte un éclairage quant au désarroi actuel :

https://www.cambridge.org/…/0B5A816AC3C1835AE700F84B8B027956

French Renaissance Music and Beyond. Studies in Memory of Frank Dobbins (éd. M.-A. COLIN)
 
Sociologie de l’automobile
 
 
L’automobile ne cesse d’exciter les passions et de susciter les controverses. Choisie et utilisée avec soin, elle est présentée comme un symbole de réussite et d’autonomie, mais simultanément fustigée comme la cause de nombreux fléaux environnementaux, urbanistiques et sanitaires. Si la voiture est l’objet de jugements si paradoxaux, c’est parce qu’elle est une réalité sociale majeure. Et à travers elle, il est possible d’analyser bon nombre de changements sociaux.
 
 
Sur la base d’une synthèse inédite d’un siècle d’analyses et de réflexions sociologiques, tant françaises qu’étrangères, cet ouvrage montre que l’histoire de la diffusion de l’automobile s’explique par les divisions et les enjeux de domination entre les groupes sociaux. Son usage massif, autant que son timide reflux, se comprend à partir des dimensions sociales de la vie quotidienne des ménages.
 
Les cultures et les identités, dont l’automobile est le véhicule, sont nourries par des logiques sociales bien plus qu’individuelles. Enfin, les externalités négatives de l’automobilisme, loin d’être aléatoires ou homogènes, suivent les lignes de structuration du monde social. Le regard sociologique offre ainsi des clés de décryptage du phénomène automobile, à la fois originales et éclairantes dans les débats sur son avenir.
 
 
 
Yoann Demoli, sociologue au laboratoire Professions, institutions, temporalités (CNRS-UVSQ), est maître de conférences à l’université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines. Après une thèse de doctorat consacrée à la place contemporaine de l’automobile dans la stratification sociale en France, il développe des analyses portant sur différents aspects de la mobilité des Français.
 
Pierre Lannoy est, à l’université libre de Bruxelles, membre du centre de recherche METICES de l’Institut de sociologie et chargé de cours à la Faculté de philosophie et sciences sociales. Depuis sa thèse de doctorat, il a fait de la société automobile son objet de recherche, explorant notamment les principales institutions qui la façonnent : le politique, l’idéologique, le juridique et le développement technologique.
 
 
 

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